Met de toekomst mee – digital publishing

 

Wie schrijft die blijft

Dat was vroeger zo en dat is vandaag de dag nog altijd niet anders. Alleen is de manier van schrijven, van publiceren wel degelijk anders geworden. Of we nu willen of niet.

Hoe dat anders is geworden?

In den beginne schreven we onze verhalen en avonturen op de rotsige muren van onze grotten waarin we wonen. Een duidelijker bewijs van ‘wie schrijft, die blijft’ is er bijna niet. Later gaan we tekenen en schrijven op alles wat we maar kunnen vinden. Maar zodra Johannes Gutenberg de eerste drukpers uitvindt, wordt alles anders.

Echt anders. Alles raakt in een stroomversnelling: boeken zijn weliswaar in eerste instantie nog altijd voor de elite, maar naarmate de tijd vordert, bereiken boeken een alsmaar groter wordend publiek. Het geschreven woord bereikt meer en meer mensen. Tijdschriften met de meest uiteenlopende onderwerpen ontstaan en kranten voor elk gedachtengoed worden met gemak dagelijks gevuld én verkocht. Het drukwerk viert hoogtij.

Digital publishing

Met de komst van computers en het internet ziet het digital publishing, het digitaal publiceren, het levenslicht. Boeken, tijdschriften, kranten enzovoorts worden digitaal gepubliceerd en dus voor de hele wereld toegankelijk. Het internet is de start van de vrije wereld. Deze vrije wereld maakt informatie en alles wat erop staat vrij toegankelijk.

Fantastisch natuurlijk, maar het maakt de markt voor boeken wel stukken lastiger. Het nadeel van deze digital publishing is dat het gratis toegankelijk is. Niet perse nadelig voor de consument, maar wel voor de schrijvers, de auteurs, de creatievelingen. Waar ze eerst geld verdienden met iedere verkoop, zien ze nu hun werk gratis en voor niks op internet staan.

Gelukkig staat ook dan de techniek niet stil en worden er .alternatieve manieren gevonden. Denk bijvoorbeeld aan de e-readers of tablets waarbij het geschreven boek, de krant of het tijdschrift ‘gewoon’ weer wordt aangeschaft en dus betaald. Al dan niet in abonnements-vorm. Weliswaar is het product digitaal, maar de schrijver ziet er in ieder geval weer wat van terug.

Ook zijn er inmiddels diverse platvormen te vinden waar men, in de vorm van bijvoorbeeld een online bibliotheek, abonnementen kan afsluiten zodat boeken geleend kunnen worden, zodat ze op telefoons en tablets te lezen zijn.

Wist je trouwens dat een aantal kranten en tijdschriften inmiddels het omslagpunt hebben bereikt, dat ze meer digitale dan papieren abonnees hebben?

De techniek zal zich ongetwijfeld door blijven ontwikkelen, en dus ook de manier waarop we boeken aanschaffen en lezen. Maar hoe de wereld ook zal ontwikkelen: wie schrijft die blijft. Al is het misschien wat minder in beton gegoten dan vroeger.

ebook